Для забезпечення ефективної та надійної роботи стаціонарних дизельних генераторів їх установлення повинно проводитися з точним дотриманням встановлених вимог та правил. При цьому вибір місця експлуатації дизель-генераторів є одним з основних етапів їх проектування та встановлення.
На даному етапі повинні виконуватись такі умови:
- Надійний захист дизель-генераторних установок від усіх можливих несприятливих впливів навколишнього середовища;
- Належний ступінь вентиляції приміщення;
- Стовідсотковий захист від проникнення в приміщення будь-яких агресивних, мінеральних, органічних або хімічних речовин, будь то аерозоль, туман, пил, суспензії тощо;
- Вільна циркуляція повітря навколо генератора. З цією метою необхідно залишати вільний простір навколо установки – не менше 1 метра по периметру та не менше 1,5 м зверху;
- У разі монтажу дизель-генераторної станції у вже наявному приміщенні необхідно продумати шляхи внесення та подальшого монтажу окремих частин та механізмів майбутньої ДГУ;
- Забезпечити відсутність доступу до приміщення сторонніх осіб або як мінімум на майданчик, де розташований генератор.
Підготовка основи
Установка дизель-генератора проводиться на заздалегідь підготовлену основу. Як правило, для цього використовується армована залізобетонна подушка (фундамент) з можливістю жорсткого кріплення основи дизельного генератора. Необхідність жорсткої опори обумовлена вимогами щодо вібраційного навантаження. Розміри основи повинні відповідати габаритам установки, а глибина не повинна бути меншою ніж 150-200 мм. Для підготовки фундаменту використовується таке правило – маса залізобетонної подушки повинна мінімум вдвічі перевищувати сумарну вагу генераторної установки.
У процесі установки стаціонарного дизель-генератора повинні суворо дотримуватися всіх будівельних правил. Тобто ті будівлі і приміщення, де планується установка дизельного генератора, повинні мати певну конструкцію, яка може витримувати навантаження, що створюється працюючою станцією, разом з усіма агрегатами, запасом палива і фундаментом по ній. Якщо в приміщення може проникати вода, то залізобетонну подушку варто підняти над підлогою на безпечну висоту.
Зниження вібраційного навантаження
Вже у самій конструкції, стаціонарні дизель-генератори мають спеціальні амортизатори, призначені суттєво знизити як появу, так і подальше поширення механічної вібрації. Такі амортизатори найчастіше розташовуються між настановними опорами вібруючих вузлів та станиною. У процесі монтажу амортизаторів сама основа генератора має бути жорстко закріплена до фундаменту, оскільки переміщення установки під час роботи категорично заборонено. Не дотримання цих вимог призведе до порушення системи віброгасіння.
Додатковою умовою зниження вібрації є з’єднання систем подачі палива, рідини, що охолоджує, відведення вихлопних газів з установкою за допомогою спеціальних гнучких перехідників.
Впускний повітропровід
Для правильної роботи дизельного двигуна повітря, яке потрапляє в камеру згоряння, має бути якнайкраще очищене від всіляких домішок. Зазвичай подача повітря здійснюється безпосередньо з приміщення, де встановлена станція. Звичайно, в установках застосовується повітряний фільтр, але в ряді випадків, коли має місце високий рівень запиленості приміщення, підвищені температури та інші нестандартні фактори, потрібна попередня підготовка повітря, що надходить у двигун. У таких випадках завдання вирішується додатковою установкою впускного воздуховода. Таким чином, забір повітря здійснюється у сприятливіших умовах. Але незалежно від наявності додаткового воздуховода все повітря, що надходить установку, повинно проходити через повітряний фільтр.
Охолодження та вентиляція
Робота дизельного генератора супроводжується суттєвим виділенням тепла. До найбільш нагріваючих частин станції відноситься сам двигун, випускний колектор, а також електрогенератор. Для компенсації підвищення рівня температур у приміщенні, де встановлена ДГУ та забезпечення належних умов роботи механізмів встановлення необхідно подбати про відповідну систему вентиляції приміщення.
Ефективне проектування вентиляційної системи проводиться з обов’язковим урахуванням правильного формування та подальшого орієнтування повітряного потоку. Так повітряний потік повинен надходити в приміщення з того боку, де розташований електрогенератор і далі проходити вздовж двигуна. Після цього повітря має проходити через радіатор системи охолодження, а потім віддалятися із приміщення. Найбільш ефективним варіантом є вентиляційні системи з механічним спонуканням, які запобігають неефективній з точки зору відведення тепла рециркуляції повітря, що нагрівається.
Діаметр впускного та випускного отвору повинен бути достатнім для безперешкодного проникнення необхідного об’єму повітря та подальшого його видалення. Практика показує, що площа таких отворів повинна бути приблизно в 1,5 рази більша за площу радіатора використовуваного генератора. Також рекомендується оснащувати отвори спеціальними захисними жалюзами, що дає можливість зберігати комфортну температуру в самому приміщенні, коли установка перебуває в непрацюючому стані. Крім того, це сприяє легшому запуску дизельного двигуна.
Вихлопна система
Вихлопна система ДГУ призначена для ефективного відведення вихлопних газів із приміщення. Наявність глушника вихлопної системи дизельного двигуна дозволяє суттєво знизити акустичний шум.
Дизель-генератори можуть бути оснащені вбудованою та зовнішньою вихлопною системою. При цьому кріплення вихлопної системи нерідко монтується в стелю. Комплектація багато в чому залежить від типу генератора. Але не рідко виникає необхідність дообладнання вихлопної системи глушником, зовнішнім козирком для забезпечення захисту, додатковими колінами трубопроводу та іншими елементами, які можуть бути не передбачені у штатній установці.
Також у процесі проектування вихлопної системи має бути приділена увага відповідності специфічних конструктивних особливостей відповідним вимогам. Наприклад, зворотний тиск вихлопних газів має бути в межах норми. Перевищення допустимих значень даного показника, крім зниження потужності, призводить до передчасного виходу двигуна з ладу. Досягається виконання цих параметрів завдяки мінімуму згинів, а також мінімальної довжини самої вихлопної системи. Крім того, радіус кожного закруглення сполучного коліна повинен як мінімум у півтора рази перевищувати його внутрішній діаметр.